There is no place like Galapagos!!!

Buenos Dias!!

Drie reisdagen,2 vluchten, 2 nachtbussen a 10 uur per stuk, nog 3 lokale overdagbussen, een grensovergang en 72 uur verder zijn we aangekomen in Cuzco. De bekendste toeristische bestemming en volgens vele de mooiste stad van heel Peru. Cusco ligt op 3600 hoogte en we hebben hier drie dagen om de omgeving te verkennen en te acclimatiseren. Vanaf woensdag staat ons een grote uitdaging te wachten, een 5 daagse trekking naar Machu Picchu! Maar eerst is het tijd om jullie op de hoogte te brengen van onze trip naar de Galapagos eilanden.

´There is now place like Galapagos´ is de slogan van deze Ecuadoriaanse eilandengroep. De Galapagos eilanden zijn zo bijzonder vanwege de ligging op de evenaar, de warme en koude stromingen en de vulkanen die nogsteeds actief zijn. Hierdoor zijn de flora en fauna en dieren uniek en komt 90% hiervan alleen voor op de Galapagos eilanden. Op Es haar verjaardag vlogen we naar de Galapagos, dankzij de verjaardag ge-upgrade naar de meest luxe stoelen ;). We hadden een 5 daagse boottrip geboekt naar de zuidereilanden van de archipel, die trip was heel iets anders dan het vrachtschip de Navimag waar we in Chili op hebben gezeten! Tijdens onze eerste ontmoeting met Angelique (de naam van ons 16 persoons zeilschip) waren we nog niet zo overtuigd van onze zeebenen omdat de boot enorm lag te deinen op de golven. Met behulp van een paar pillen viel dat gelukkig mee en hebben we een top tijd gehad. Worden we dan naast berggeiten ook nog vrouwen met zeebenen? haha! Het was een echte vakantie tijdens deze reis. Vijf dagen lang niets plannen geen rugzak op of zoeken naar een plek om te slapen, het enige wat we hoefde te doen was naar de uitleg van de gids luisteren en eten, veel eten. Elke dag werden we verwend met een enorm ontbijt met vers fruit, eieren broodbeleg en verse sapjes. ´s Middags een soep en een warme maaltijd en ´s avonds een weer een overvol diner met overheerlijke toetjes. En dan tussendoor ook nog snacks... Elke dag bestond uit een ochtend en middag programma waar we de één hoofdeiland aandeden. Elke nacht werd er naar een ander eiland genavigeerd, gelukkig want dan hadden we minder last van de golven.

Nadat we onze rugzakken in ons hutje (met airco en privebadkamer) hadden gezet was het tijd voor een bezoek aan wilde reuzeschildpadden in de highlands van het hoofdeiland Santa Cruz, deze enorme dieren kunnen wel 250 kg wegen en 200 jaar oud worden! De volgende dag stond in het teken van snorkelen. In de ochtend gesnorkeld vanaf een hagelwit strand en de onderwaterwereld ontdekt. Voor Tamara de eerste keer, wie kan er nou zeggen dat-ie tijdens zijn eerste keer snorkelen heeft gezwommen met een zeeschildpad en heeft gespeelt met zeeleeuwen? Het was heel erg indrukwekkend, mooi en leuk en na de lunch stond er weer snorkelen op het programma. Deze keer gingen we direct vanaf de kleine bootjes het water in om de ´Devil´s Crown´ te bekijken. Deze snorkelplek is volgens velen de meest indrukwekkende van heel de Galapagoseilanden. We konden een grot inzwemmen waar we weer kleurrijke vissen, een mega kreeft en zelf een haai hebben gezien! Deze vegetarische haaien lagen op de bodem van de zee te slapen, vonden we niet zo heel erg want sommige hebben ze op één meter afstand gezien. zo´n haai is dan geen Jaws maar een beetje angstig lijkt dat ons toch wel...

Elk eiland heeft zoals gezegd unieke flora en fauna, zo hebben we ook geleerd over veel verschillende dieren op het land en de vele vogels. De blauwvoetvogel is een ´Jan van Gent´soort met, zoals de naam al doet vermoeden, blauwe voeten. Als een mannetje het vrouwtje wil versieren gaat hij voor haar staan, laat hij zijn mooie blauwe voeten zien en doet hij een dansje. Als het mevrouw bevalt stapt ze van haar steen om op gelijke voet te komen, zo niet dan wacht ze op de volgende. De Fragant heeft een keelzak onder zijn keel hangen die hij op kan blazen tot een grote rode ballon, ook dit is om indruk te maken op de vrouwtjes. De albatros heeft een spanwijdte van 2,4 meter en is te groot om uit zichzelf op te vliegen en stort zich van een stijle helling om vervolgens de lucht in te gaan.

Naast de vele verschillende vogels zijn er land en zeeleguanen. De landleguanen zien er op elk eiland anders uit, qua grootte en qua kleuren. Op de lavastenenrotsen aan de zee lagen veel krabben met alle kleuren van de regenboog en dan waren er ook nog de schattige zeeleeuwen met hun jonge die lui op het strand liggen en zich laten fotograferen door alle toeristen en nieuwsgierig naar je toe kruipen om je eens te bestuderen. We hebben ons verbaasd en genoten van al deze natuur en vonden het jammer dat we na 5 dagen de boot weer moesten verlaten. Omdat we zo´n kleine boot hadden was er ook veel contact met het personeel waaronder de kok die aan Esther een ´verlate´verjaardagstaart had beloofd. Én de kok hield zich aan zijn woord, de laatste avond voordat er geproost werd met een afscheidscocktail ging het ligt uit en kwam er een grote taart met kaarsen en zong iederen luid ´Happy Birthday´. Een heel leuk afscheid van een heel leuke tocht.

Na onze boottocht was afgelopen hadden we nog twee dagen op de Galapagos eilanden en hebben we de boot naar Isla Isabella genomen. Dit eiland is de grootste van alle eilanden en bestaat hoofdzakelijk uit vulkanen. Omdat we ook een andere kant van de Galapagos wilde zien hebben we een bezoek gebracht aan een van de vulkanen. Om 08.00 ´s ochtends stonden we in dikke mist aan het beginpunt van een wandeltocht van 20km, die we met een zeer enthousiaste lokale gids hebben gemaakt. Deze man van zeker 60 jaar was heel erg enthousiast en vertelde honderd uit over de vulkaan en alles wat er op het eiland leeft. De krater van 12 km doorsnede hebben we door de dikke mist helaas niet kunnen zien. Na het zien van de indrukwekkende vulkaan 10km teruggebanjerd door dikke blubber en stromende regen. Met de modder tot aan de oksels en doorweekt tot het bot toe nat, moe maar voldaan teruggekomen.

De volgende dag weer teruggevaren naar Santa Cruz eiland en een bezoek gebracht aan het ´Charles Darwin Research Station´. Hier worden alle verschillene schildpadden soorten van alle verschillende eilanden onderzocht en wordt er geprobeerd om de populatie van deze bedreigde diersoort tot het juiste niveau te brengen. De onderzoekers zijn er zelfs achter gekomen dat temperatuurverschil van de schildpaddeneieren invloed heeft op het gelacht van de dieren. In dit centrum leeft een heel oude en bekende schildpad genaamd ´Lonesome George´. George is nog de enige schildpad in zijn soort afkomstig van één van de noordereilanden. George heeft nu twee vriendinnen, Georgina en Georgetta. Deze dames zijn voor 70% hetzelfde ras als George en men probeert zo om dit schildpaddenras van uitsterven te redden. Tot nu toe heeft het alleen nog maar onvruchtbare eieren opgeleverd maar George is pas rond de 150 en heeft nog even de tijd om voor familie-uitbreiding te zorgen.

Met al deze ervaringen op zak kwam er een einde aan ons Galapagos avontuur. Na de hitte op de Galapagos zitten we nu in de kou en hoogte van het Andesgebergte. Over een week trekken we Bolivia in, het hoogstgelegen land in Zuid-Amerika. Hier hebben we nog drie weken en dan is het tijd terug te keren naar waar het avontuur begon, Buenos Aires. Tegen die tijd is het daar winter en gaan we ook de winter in Zuid-Afrika tegemoet. Pas in juli als we naar India gaan keert de zon en warmte voor ons terug. We hopen dat het bij jullie eindelijk een beetje zomer gaat worden...

Heel veel liefs,
Taart & Es

P.s. Onze persoonlijke papparazzi Tamara heeft heeeeeeeel veel foto´s gemaakt en een zo goed mogelijk overzicht gemaakt van alle dieren. Het zijn een heel aantal plaatjes maar neem de tijd en geniet!