Subtropisch HongKong & winters Beijing.

Nihou!

De laatste vijf dagen met Stefanie en Femke hebben we doorgebracht in HongKong. HK is echt een heel ander land dan China. Het is super internationaal met een Starbucks op elke hoek van de straat, eten vanuit de hele wereld en zelfs een H&M om bij te shoppen! We waren op slag verliefd op deze 7 miljoen inwoners tellende wereldstad. Verbijf je als backpacker in HK dan verblijf je in de 'Chunking Mansion', beter bekend als " Shitholl Mansion'. Een groot, oud vervallen gebouw middenin het centrum dat goedkope tweepersoonskamers aanbiedt. De douchedeur kon niet dicht, geen bril op de wc pot en het pleister kwam van de muur vanwege lekkage, om over de kakkerlakken maar niet te spreken... De eerste verdieping was een warboel van illegale shopjes, veelal gerund door Indiers. Je moest in de rij straan voor de lift waarbij je zij aan zij stond met Indiers, Afrikanen, hippe HongKongers, sloeberige backpackers en budhistische monniken. Lekker multi-culti zullen we maar zeggen!

Een bezoek aan Victoria's Peak moest ons een adembenemend uitzicht over de stad bezorgen. Helaas zaten we middenin een wolk en zagen we geen hand voor ogen. We hebben onszelf daarom die avond maar getrakteerd op heerlijke sushi. Zaterdagavond was inmiddels aangebroken en dat betekend in HK natuurlijk op stap! We hebben een topavond gehad in een van de vele bars in de beroemde barstraat. Toen we op weg waren naar een taxi om naar huis te gaan, liepen we de KLM crew tegen het lijf. Wij dus meegeweest naar de volgende club genaamd 'dusk till dawm' die zijn naam eer aandeed en inderdaad tot zonsopgang open bleef.. We kijken nu heel anders tegen die altijd vriendelijk lachende stewardessen aan,haha! Steef en Fem vlogen op maandag met hen mee naar huis en zijn verwent met champoepel en ijsjes, leuk! De brakke zondag hebben we doorgebracht op Stanley. Stanley is een klein plaatsje aan de zee die de sfeer van de franse Riviera uitademd, dit gaf echt een vakantiegevoel. De laatste dag samen zijn we naar Disneyland HK geweest. Er was al gezegd dat dit een heel klein park was vooral voor kleine kinderen, toch hebben we het super gehad. We hebben mooie shows gezien en de prinsessen in levende lijven, wat willen we nog meer?!

Na het uitzwaaien op het vliegveld waren Taart en Es na een maand weer met zijn tweeen. We moesten nog ruim een week in HK blijven vanwege het regelen van ons Russische en tweede Chinese visum. In eerste instantie vroegen we ons af wat we in een regenachtig HK moesten doen maar gelukkig brak de zon door en hebben we het heerlijk gehad. We zijn lekker naar het strand geweest en hebben uiteindelijk wel van het adembenemende uitzicht op Victoria Peack mogen genieten. Verder hebben we wat bij de H&M gewinkeld, kopjes koffie gedronken bij de Starbucks en ' s avonds genoten van de indrukwekkende skyline van de stad. De tijd vloog en aan het vakantiegevoel en laatste lekkere warme weer van dit jaar kwam toch echt een einde.

Na 26 uur in de trein aangekomen in een winters Xi'An, weer tijd voor cultureel verantwoorde activiteiten! We hebben veel sightseeing gedaan en zelfs met de tandem over de stadsmuur gefietst. Xi'An is echter bekend vanwege het wereldberoemde Terra-cotta leger. De geschiedenis van dit archeologische wonder even in een notendop. Het terra-cotta leger is gesticht door keizer Xin Shi Huang die 200 jaar voor Christus in China heerstte. Tijdens deze Xin dynastie werd ook de grote muur gebouwd. Deze man had een enorm ego en vond het nodig om 40 jaar voor zijn uiteindelijke dood, te beginnen aan het bouw van zijn enorme graftombe. Toen hij op zijn 50ste overleed werd hij samen met zijn nog levende concubines (hij had geen vrouw), kinderen en hele hofhouding begraven. Er is daarom niets overgebleven van deze dynastie. Deze tombe is tot de dag van vandaag niet geopend omdat het beveiligd is met giftige stoffen. 13 jaar voor zijn dood is er begonnen aan de bouw van een enorm leger om zijn graf te beschremen. Het leger bestaat uit 8000 militairen gebouwd van klei. De militairen varieren van lopers tot gevechtsstrijders tot officiers. Elk beeld weegt tussen de 100 en 300 kg en is zo gedetailleerd dat ze allemaal andere kleding en een ander gezicht hebben. In totaal hebben er 700.000 mensen gewerkt aan de bouw van de tombe en het leger. Dit was geen leuke baan want als je het niet goed genoeg deed, werd je gedood. In 1974 is dit archeoligische wonder pes ontdekt en ze zijn tot op de dag van vandaag bezig met de renovatie en onderzoek.

Inmiddels zijn we in Beijing waar we wederom heel veel culturele activiteiten hebben ondernomen. De eerste dag in het ' Oude Beijing' gefietst door leuke straatjes en mooie tempels. De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan de 'Forbidden City'. Aan de hand van onze zowaar Nederlandssprekende audiogids (die we voor het gemak en vanwege zijn kakineuze accent maar even Dirk-Jan hadden genoemd), hebben we de enorme paleizen en verblijven van verschillende keizers bezocht. Naast de paleizen in de stad hadden de keizers ook nog een aantal zomerpaleizen aan de rand van de stad. Nadat we genoeg hadden van al deze paleizen was het tijd om de Chinese muur te bezoeken. Mede door de gure wind, de kou en het laagseizoen waren we een van de weinige toeristen op de muur. Het was prachtig, de muur staat echt middenin een niemandsland. Na 4 uur klimmen / traplopen hadden we de muur wel verkent en zijn we weer teruggekeerd naar Beijing. We hebbben ook nog een bezoek gebracht aan het vogelnest, het stadium dat gebouwd is voor de Olymische Spelen in 2008.

Daarnaast hebben we van ons laatste shopping avontuur in China genoten. Afdingen als een gek en thuiskomen met veel meer dan je gepland had.. Spijkerbroeken, make-up maar als belangrijkste een dikke handschoenen en een skibroek voor de kou die ons in Mongolie staat te wachten. Tijdens onze laatse avond zijn we uit eten geweest met onze vriend Ozan, die we in Yangshou hebben leren kennen. Dit laatste avond maal bestond uit de zeer beroemde Peking Eend, een delicatesse die op een speciale manier gegeten moet worden. Ozan had nog een paar vriendinnen uitgenodingd en zijn daarna met de meiden een drankje gaan doen. Het was ' Ladies night' en in Nederland betekend dit gratis entree voor de dames. In China krijg je er ook nog gratis onbeperkt wodka bij! Dat hoef je bij ons natuurlijk geen tweede keer te zeggen, het was een gezellige avond.

Morgen stappen we in de Trans Mongolie-Express waarmee voor ons het laatste gedeelt van de reis begint. 2 weken Mongolie met temperaturen van -20. Een nieuw avontuur dat we weer graag aangaan! Daarna volgen nog 5 dagen treinen naar Moskou en onze laatste bestemming is St. Petersburg. 25 December zetten we dan weer voet op Nederlandse bodem...
Liefs, Taart & Es

p.s In ruraal Mongolie hebben we waarschijnlijk geen mogelijkheid om op internet te gaan.
p.s. 2 Er zal nog een verhaal volgen maar dan zijn we hoogstwaarschijnlijk al thuis...