Hello Capetown & Hup Holland Hup!

Hallo allemaal!

Eindelijk hebben we een gaatje gevonden om jullie bij te praten over de afgelopen weken. De laatste dagen in BsAs waren oud en vertrouwd vol met lekker eten en stappen. Op zondag hadden we nog slechts een ding te doen, een briefkaart afleveren. Op de Galapagoseilanden hebben we namelijk een bezoek gebracht aan ' postoffice bay'. Daar is de traditie om een postkaart achter te laten en er zelf een mee te nemen om deze vervolgens persoonlijk aan iemand te bezorgen. Aangezien we pas eind december in Nederland zijn hadden we een kaart meegenomen van BsAs. Toen eenmaal duidelijk was waarom we voor de deur stonden werden we met open armen ontvangen door een rijke Argentijnse familie. Het bezoek aan deze famillie was de afsluiter van ons bezoek aan Zuid-Amerika. Na een kopje koffie was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Met Malaysian airlines vlogen we naar Kaapstad. Na een vlucht van maar 7,5 uur omringt met 85% argentijnse voetbal supportende mannen (je begrijpt geen oog dicht gedaan) aangekomen in Kaapstad. Hier hebben we de huurauto opgehaald en vermoeid met jetleg in de stromende regen en links naar het appartement gereden,spannend! Daar stonden onze vriendinnetjes Laura en Jolanda ons op te wachten.

In Kaapstad verbleven we bij een B&B dat gerund wordt door het Nederlandse echtpaar Cees en Inge. Na het arme Bolivia was het even acclimatiseren in alle luxe die we bij Cees en in Zuid-Afrika hadden; een wc die normaal doortrekt; water in de kraan en nog zeep erbij; een warme douche waar we zonder slippers in konden staan en ontbijt met echte hollandse hagelslag! We waren de eerste paar dagen net kinderen in een snoepwinkel, haha! Het gekke is dat we er na twee weken alweer helemaal aan gewend zijn. De eerste wedstrijd van Oranje hebben we thuis gekeken en na een siesta weer terug naar het vliegveld gereden want onze lieve vriendin Kirsten kwam die avond aan. Erg fijn om elkaar in de armen te sluiten en samen 4 weken met een huurauto door Zuid-Afrika te reizen. De 6 dagen in Kaapstad zijn werkelijk voorbij gevlogen! Met onze huurauto hebben we met z'n vijven Kaapstad en omgeving verkent. Een bezoek aan de pinguins op Boulder's beach; wijnproeverijen bezocht in de omgeving van Stellenbosch; met de kabelbaan naar de Tafelberg; het indrukwekkende Robbeneiland bezocht; met nog maar een druppeltje benzine naar ' kaap de goede hoop' gereden en als klap op de vuurpijl bavianen in de auto gehad! Zaterdag speelde Nederland tegen Japan en dat moeten gekeken worden op het fanfest. Elke speelstad heeft een fanfest, dit is een festivalterrein waar 25.000 man in kunnen en de wedstrijd op groot scherm wordt vertoond. Het was erg fijn om na al die maanden weer omringd te zijn door Nederlanders. Een bezoek aan de Nederlandse kroeg Tommy's met Hollandse meezingers, zorgde voor een perfecte dag /avond.

Onze volgende bestemming was Mosselbay waar we overnacht hebben in de Santos Express, een oude trein die tegenwoordig dient als hostel. De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan een struisvogelboerderij die overal in de omgeving te vinden zijn. Na een rondleiding en het eten geven van de struisvogels was het zover, struisvogelrijden! We wisten nog niet zeker of we het wel zouden doen maar voor Tamara het wist zat ze er al op, gevolgd door Kirsten en Esther die toch ook over was gehaald op zo'n grote vogel te gaan zitten. Het was echt hilarisch, zie de foto's... Daarna door naar een dierentuin waar mooie tijgers en leeuwen waren en Kir heeft zelf een tijger geaaid! Onderweg naar onze nieuwe bestemming Port Elizabeth (PE in de volksmond) hebben we een boottocht gedaan om walvissen te spotten, en het is gelukt! Wat een enorme dieren, echt heel erg indrukwekkend! Om maar in de dierenstemming te blijven zijn we de volgende dag naar het Addo olifantenpark gegaan en de hele dag door dit nationale park rondgereden. Na een tijdje speuren hadden we ze gevonden, olifanten bij drinkplaats. Diep onder de indruk de auto stilgezet en naar deze kudde gekeken. Er stonden natuurlijk meerdere mensen en ineens werd er onze kant uit gewezen, komt er ineens een olifant rakelings langs onze auto!! We hebben het natuurlijk uitgegierd van het lachen en van de schrik... Van dichtbij zijn ze toch best wel groot...

De volgende voetbalwedstrijd stond op het programma, dus wij naar het fanfest in PE, daar was het feest helaas niet te vinden. Met een handje vol oranje geklede mensen de wedstrijd gekeken en daarna snel naar de kroeg gegaan om een feestje te vieren. Het WK trekt veel voetbalfans en dat zijn 85% mannen wat meerdere voordelen heeft, niet alleen wordt ons vaak een drankje aangeboden ook is er geen rij voor het vrouwentoilet in de kroeg! De volgende dag wat brakjes naar het strand geweest, het is hier wel winter maar voor ons Nederlanders is het hier prima weer, zonnetje en een graadje of 22. Ons bezoek aan PE afgesloten met heerlijke Sushi op de Boardwalk, dit is de promenade waar alle restaurants en kroegen te vinden zijn, dat lijkt de Efteling wel! De volgende dag zouden we doorreizen naar East London maar omdat de 8ste finale's in Durban waren besloten om onze plannen om te gooien. Op de bonnefooi, zonder accomodatie naar Durban gereden. 'First things first' en in de rij gaan staan voor tickets naar de game, toen die in de pocket waren op zoek naar een slaapplek. Bij het informatiepunt gevraagd of er nog ergens een slaapplek was en daar hebben we een jongen ontmoet die zijn appartement wel wilde verhuren. Moesten we maar even naar een bepaald punt rijden en daar zou zijn vriend met de rastaharen ons ophalen om het appartement te laten zien. Een beetje dubieus maar met Kirsten haar motto 'Lining on the edge' toch de rastavriend maar opgezocht.. Het appartement zag er goed uit maar we konden er pas de volgende dag in, we hadden alleen nog een slaapplek nodig voor diezelfde avond. Op het fanfest van Durban moest ook nog een standje staan voor eventuele accomodaties. Dat standje niet gevonden maar de mannen van de beveiliging hebben ons heel Durban rondgereden om de stad te laten zien en een accomodatie te vinden. De mensen hier zijn zo aardig!! Alles is dus uiteraard helemaal goed gekomen...

Maandag was het zover, de 8ste finale tegen Slowakije. Wij zijn geen van drieeen ooit naar een voetbalwedstrijd geweest dus we begonnen goed. Om 13.00 uur verzameld bij de fanfest om gezamelijk met alle Nederlandse fans naar het stadion te lopen. Het stadion was prachtig maar we vonden het veld in het echt wel een beetje klein... We hadden nog een leuke actie bedacht om op tv te komen maar dat is toch niet helemaal gelukt. De sfeer in het stadion was helemaal top en na de winst barstte het feest los. Het was een dag als carnaval, we begonnen om 13.00 te feesten en kwamen om 04.00 thuis met iets te veel bier in de kraag en een afschuwelijk lelijk souvenir. Kir dacht iets leuks gekocht te hebben voor 1 euro maar het bleek 10 euro te zijn. Nu we het opschrijven is het niet eens grappig maar we hebben nog steeds pijn in de buikspieren van het lachen!! We hebben geprobeerd om het verhaal zo kort mogelijk te houden maar we maken zoveel leuke dingen mee! Volgende keer meer avonturen uit Zuid-Afrika.