Fin del mundo,berggeiten met spierpijn en natuurschoon

Ola!

Daar zijn we weer. Ditmaal vanuit het meest zuiderlijke puntje van Chili. Na een regenachtig Puerto Madryn door naar ´het einde van de wereld´ Ushuaia, Argentinië. Na midden in de nacht te zijn aangekomen, werden we wakker met een uitzicht van besneeuwde bergtoppen. De volgende dag zijn we begonnen aan onze eerste bergwandeling naar de gletsjer. Een zware klim naar de top om uiteindelijk in de eeuwige sneeuw te kunnen staan. Daar leerden we twee Nederlandse mannen kennen, waar we de sneeuw mee hebben getrotseerd. Eenmaal in het dal trakteerden zij ons op empanadas en wijn! S`avonds hebben we samen de Dublin pub onveilig gemaakt en op hun kosten nog maar eens 5 flessen wijn achterover geslagen.

De dag erna, met een kater (bedankt mannen) een prachtige wandeling door het Nationale park op vuurland gemaakt. Als afsluiter van Ushuaia hadden we een bootexcursie geboekt door het Beagle channel. Vanuit daar beginnen de trips naar Antartica. Helaas hebben we weinig van de excursie meegekregen, omdat deze twee nerds groen van misselijkheid op het achterdek stonden....

Op naar de bekendste gletsjer van Argentinië, Perito Moreno. We hebben daar de hele dag vanaf verschillende balkonnen gekeken naar de 5 km breedde en 60 km lange ijsmassa. Met als hoogtepunten de vallende ijsbrokken in het water. Dit maakt een ongelofelijk kabaal en geeft een prachtig gezicht. (let goed op de foto´s die nog volgen, daar zul dit zien). Deze gletsjer is stabiel dus naast de stukken die afbreken, groeit hij ook nog ieder jaar.

Na deze indrukwekkende gletsjer was het tijd om onze beenspieren te testen. In een klein dorpje (El Chalten) , dat pas 20 jaar bestaat, zijn we gaan hiken. Veel mensen gaan met een rugzak vol en een tent de berg op en kamperen daar, maar dat gaat ons net iets te ver. Wij hebben 2 dagtochten vanui ht dorp gemaakt. De eerste tocht ging naar Lago Torre een prachtig meer omringt door besneeuwde bergtoppen met gletsjers. Deze tocht was maar liefst................ 30 km!! Waar onze hollande benen wonderbaarlijk genoeg, zeer goed bestand tegen zijn. Dus hebben we de volgende dag nog een zwaardere tocht gedaan naar de berg Fitz Roy. Deze tocht was (maar) 25 km, alleen dan wel voor een groot deel stijl omhoog. Jullie mogen trots op ons zijn, want dat zijn wij ook op elkaar! Hoe vreemd dit ook klinkt, de spierpijn valt tot op heden nog steeds erg mee.

Nu zijn we in het zuidelijke gedeelte van Chili, speciaal voor de pinguin kolonie. Helaas is onze excursie geannuleerd vanwege een kapotte boot en het weer. We zitten hier dus voor jan met de korte achternaam.... Zo gaan we opweg naar Puerto Natales, het begin punt van het Nationale Park Torres del Paine, waar we weer 2 dagen gaan hiken. Ook daar gaan ze weer met tent en al weer op pad, maar wij hebben lekker een berghut gereserveerd. Hier nemen we een warme douche en een lekkere maaltijd.

Maandag 8 Maart stappen we voor 5 dagen op de boot langs de Chileense Fjorden opweg naar het Lake District van Chili. Hier zullen we een paar dagen verblijven en trekken dan weer Argentinië in, omdat we niet in de buurt willen komen van de getroffen gebieden van de aardbevingen.

De komende tijd zijn we dus mobiel waarschijnlijk niet te bereiken en internet word ook een beetje lastig op het schip... We hopen dat we nu niet achter op het dek komen te staan....

De foto´s zijn onderweg,
Tot over een paar weken!