Een nieuw land met nieuwe avonturen, Peru

Buenos Diaz!

Nadat we waren bijgekomen, uitgerust en volgegeten van de paaseieren was het tijd om de tas weer op de rug te binden en Chili in te verlaten. Peru was het volgende land op de planning. Nadat we de grens over waren bleek al gauw dat we in een mider welvarend land waren aangekomen.

Onze eerste bestemming was Arequipa, een mooie, levendige provinciale stad en tevens vertrekpunt van verschillende tours door de Colca Canyon. De Colca Cayon is een twee keer zo diep als de Grand Canyon en biedt mede daarom adembenemende uitzichten. De drie daagse trekking die we door deze Canyon hebben gemaakt begon met een pick-up om 03.00 (!) ´s nachts. De reden voor dit tijdstip is dat de condors het beste bij zonsopgang te zien zijn. Ookal waren wij er niet in het condorseizoen, we hebben er een gespot! Zie het bewijs op de foto´s. Na de lunch was het tijd voor de eerste wandeling, een daling van 1 kilometer. Nee, niet een kilometer wandelen maar dalen, van 3600m naar 2600m! Omdat de Canyon zo hooggelegen is, bestaat de kans om hoogteziekte te krijgen. Allebei hebben we wel wat bijwerkingen gehad maar om deze te voorkomen is het het beste om cocathee te drinken. Van cocathee wordt je scherp en krijg je veel energie. Ja, inderdaad van coca wordt ook cocaine gemaakt. Maar geen zorgen, voor 1 gram cocaine zijn 50kg cocabladeren nodig! Die paar blaadjes in de thee zijn dus te vergelijken met een straffe bak met koffie.

Na flinke wandeling werden we welkom geheten bij een familie in een dorpje waar maar liefs 25 mensen wonen. We sliepen in schattige bungalows met een prachtig uitzicht. Na een heerlijk avondmaal was het aardedonker en hoogtijd om naar bed te gaan, zonder electriciteit valt er ook weinig te doen... De tweede dag hebben nog een aantal bergdorpjes bezocht en de wandeling eindigde bij het hoogtepunt van de tour, een groene oase middenin de dorre kloof. We hebben heerlijk gezwommen in het zwembad en lagen weer vroeg op bed (21.00!). De laatste dag stond ons een uitdaging te wachten, de terugweg waar we 1000m moesten stijgen! Na deze inspanning werden we beloond door een heerlijke lunch en konden we vervolgens onze spieren laten rusten in termaalbaden. Diezelfde avond hadden we een nachtbus naar onze volgende bestemming, Nazca.

In Nazca verbleven we in hostel Brabant, een stukje thuis ver van huis! Nazca staat bekend om de Nazca lijnen, dit zijn immens grote figuren die in het woestijnzand zijn getekend door een volk waar nog weinig over bekend is. Waarschijnlijk werd dit gedaan om de goden te vereren. De beste manier om deze mysterieuze lijnen te bekijken is door er overheen te vliegen met een minivliegtuigje. Het was en hele ervaring in zo´n klein koekblik. Na Nazca door via de kust naar Ica waar we een Piscobrouwerij bezocht hebben. Pisco is de nationale wijnlikeur van Peru waar de beroemde cocktail ´pisco sour´mee wordt gemaakt. Om 11.00 ´s ochtends hadden we al verschillende soorten likeur geproefd... ( Bij jullie was het al 19.00 uur dus was helemaal verantwoord, haha).

De volgende stad op de route langs de kustlijn van Peru was Lima, de hoofdstad met wel 10 miljoen inwoners. De eerste dag hebben we de stad verkend en die avond vonden we het tijd om de beroemde Peruaanse cocktail ´Pisco sour´ te proeven. Deze cocktail hebben we genuttigd op het dakterras van een ander hostel. De reden dat we hierheen gingen is dat een kennis van Tamara daar zou verblijven. Tamara heeft Andre via de ANWB leren kennen. Hij reist ook een tijd door Zuid-Amerika en zo wilde het toeval dat we beide in Lima waren. Die Andre hebben we natuurlijk nooit gevonden, maar een leuke avond hebben we er zeker aan over gehouden!! Het lijkt wellicht door onze verhalen dat we veel feesten, maar in verhouding met Nederland valt dat echt heeeel erg mee. Dat is ook niet zo gek aangezien alle tours op onheilspellende tijdstippen starten...

Na het bezoeken van een aantal steden vonden we het tijd om de beenspieren weer eens te trainen, op naar Huaraz, een nieuw wandelmekka in de Peruaanse Andes. Op het busstation staan altijd mensen van verschillende hostels te wachten, zo ook in Huaraz. We besloten dit keer mee te gaan met Aldo, de eigenaar van het hostel maar ook van een touroperator en een bar, een goede combinatie... Omdat we de driedaagse ´Santa Cruz´trekking een dag later dan we eigenlijk wilde konden starten, mochten we nog een andere activiteit doen van Aldo. We konden kiezen uit: een dagtrekking, paardrijden, ijsklimmen, rotsklimmen, tja mountainbiken is het maar geworden. Die avond waren we uitgenodigd in de bar voor een gratis Pisco sour die wij als echte Hollanders natuurlijk niet afslaan. Samen met een potje jenga (waarbij de verliezen natuurlijk een shotje achterover moest gooien) was het een leuke avond. Het mountainbiken, 30km off-hill over enorme keien en diepe afgronden, was niet voor iedereen even succesvol.. Es was heel erg moe en vroeg zich af hoe ze zich de volgende dag de berg op moest slepen...

Zondagochtend 06.00, start van de Santa Cruz trekking! Na 5 uur met de bus langs prachtige vergezichten, over haarspeldbochten op een onverharde bergweg eindelijk aangekomen op 4100m, de trekking kon beginnen. De eerste dag was een relatief makkelijke wandeling van 4 uur. De ´donkey driver´(ja dat is echt de persoon die de ezels bestuurd) had de tenten in het kamp al opgezet toen we aankwamen. Dit was echt terug naar de natuur, met koeien en ezels en bijbehordende poep tussen de tenten. Na een heerlijk maal van soep, kip en rijst zijn we in ons mummieslaapzak gekropen. Op bijna 4000m hoogte vriest het ´s nachts. Lang leve het thermo ondergoed! Helaas is het hier nu regenseizoen waardoor het de hele nacht stroomde van de regen. Een aantal uur en natte voeten later was het tijd voor de tweede dag, een stijging van 900m! Omdat Es zich nogsteeds niet goed voelde had ze besloten om terug te gaan met een andere groep, die zich op een uur afstand van ons tentenkamp bevond. Een zware dag met een halve griep onder de leden leek Es niet zo´n goed idee... Het bleek erg verstandig. De tweede dag bestond voor Tamara uit regen, regen nog meer regen. Niet alleen de regen maakte dit de zwaarste tocht tot nu toe maar ook de hoogte werkte niet echt mee, waardoor Ta als een schildpad naar boven is gekropen met een bonzend hart, zeer kortademhalig en af en toe wat extra sterren. Na eenmaal de top te hebben bereikt na 4 uur klimmen, was ik moe en voldaan en kreeg ik nieuwe energie om nog eens 500 af te dalen naar ons kamp voor de tweede nacht. Gelukkig werden we weer goed verwend met eten en ben ik snel m´n matje op gekropen. De volgende dag moesten we weer om 06.00 uur eruit voor de laatste hike. Het wonder geschiedde en hadden mooi weer! Maar door al het regen dat was gevallen, hebben we aardig wat modderpoelen moeten overbruggen, met de nodige bijkomende effecten als een totaal nieuwe kleur voor de schoenen. Helaas zat de spierpijn me goed in de benen en ging ook deze dag niet al te soepel, maar na 6 uur hiken heb ik dan toch die eindstreep gehaald.

Nadat Tamara was teruggekomen zijn we lekker uiteten geweest en vermoeid de volgende nachtbus ingestapt. Trujillo is de tweede grote stad van Peru en bekend om de ruines uit de Pre-Inca tijd. De tour naar deze ruines was heel interessant maar lastig te begrijpen. De vindingen van het Mouchi-tijdperk zijn relatief nieuw. De archeologen zijn nog volop bezig om de waarheid rondom dit volk te achterhalen. Deze samenleving stamt uit het tijdperk voor Christus, net na het kanibalisme. Deze samenleving leefde voornamelijk voor offeringen aan de goden. Mensen en kinderen werden geofferd en het bloed opgedroken door de goden, er werden zelfs gevechten gehouden en de genen die verloren werden geofferd (denk aan de Gladiator)! Er wordt zelfs verwacht dat het menselijke vlees gegeten werd... Er werden hele paleizen gebouwd waar de mummies van de goden (de goden waren mensen van vlees en bloed) na hun dood verbleven en verzorgd werden. Prachtige muurschilderingen in de paleizen zijn teruggevonden. (zie wederom de foto´s).

Straks stappen we weer in een nachtbus naar Mancora, naar het schijnt een hip strandoord. Daar zullen we een poging wagen om de stoere chicks uit te hangen en een surfles te nemen. We zijn benieuwd! Nogmaals bedankt voor alle leuke reacties!

Liefs Taart & Es

P.s. We hoorden dat het mooie weer eraan komt in NL, geniet ervan!

P.p.s Aan de foto´s wordt nog gewerkt.