Babelonische spraakverwarringen, Welkom in China!

Nihou!

Ons eerste bericht vanuit het almachtige China! Om naar Chengdu in China te komen, vlogen we (business class, jaja) via Kuala Lumpur, de hoofdstad in Maleisie. Na een citytrip van 1.5 dag in KL dan eindelijk richting Chengdu. De volgende dag konden we gelijk terug naar het vliegveld want Stefanie en Femke kwamen aan vanuit Amsterdam, eindelijk!!! Nadat we bedolven waren door Nederlandse lekkernijen (zoals chocola, stroopwafels en zelfs pepernoten!) besloten we om de stad te verkennen en vielen we meteen met onze neus in de boter. Het park was bomvol Chinezen die aan het zingen en dansen waren en we hebben ons eerste kopje chinese thee gedronken in een traditioneel theehuis. De volgende dag een bezoek gebracht aan een een gigantisch tempelcomplex en kennis gemaakt met een van de vele shoppingcentra van China. Ben je in Chengdu dan breng je een bezoek aan de panda's,dus ook wij. Het bezoek moet in de ochtend plaatsvinden want dan zijn ze actief, de rest van de dag knabbelen ze een beetje op bamboo en slapen ze vooral. Het aaibaarsheidsgehalte ligt heel erg hoog bij de panda's en dan vooral de babies! Die panda's waren lief!

Sichuan, de provincie waarin Chengdu ligt staat bekent om zijn heerlijke eten. De eerste avond meteen 'hotpot' gegeten, dat is een soort fondu in hele hete saus. Een vuurdoop voor Fem en Steef om direct met stokjes te eten, maar ze hebben het snel onder de knie gekregen. De volgende dag hebben we gegourmet, super leuk. Voor 3 euro p.p. kon je naar de koelkast lopen en alles pakken wat je maar wilde hebben. Helaas eten de Chinezen echt alles, dus ook ingewanden. Gelukkig hebben we ons 'point-it' boekje, een boekje waar allemaal plaatjes in staan, laten zie wat je wel en niet wilt. Ook handig als je naar de wc wilt want ze spreken hier werkelijk geen woord Engels. Dit levert echter ook hilarische situaties op, die mensen kletsen vrolijk in het Chinees en wij in het Nederlands terug. De Chinezen zijn heel aardige mensen, ze proberen je op alle mogelijke manieren te helpen (mits ze geen autoriteit zijn). Iedereen is vrolijk, lacht en praat vooral heel erg hard. Daarom dus ook de oordoppen en helaas ook voor alle snurkende kamergenoten in de hostels en in de slaaptreinen... Nog een leuk detail over China zijn de merkwaardige toiletten. Na 3 maanden in India en Nepal waren Ta en Es al gewend aan de vieze hurktoiletten maar daar kon de deur in ieder geval op slot. Hier zijn een aantal toiletten op een rij met een klein schotje van 1m hoog ertussen. Toiletten is een groot woord, het is eigenlijk gewoon een goot. Je zit dus gezellig naast elkaar en alleen de achterste van de rij kan doorspoelen waardoor de voorste mensen de drollen van de achterste voorbij ziet drijven.. Vooral voor Steef en Fem een hele nieuwe ervaring!

Onze volgende bestemming was Leshan, een plaast waar een 71m hoge Buddha te bewonderen is in een heel groot budhapark. Daarna meteen door gereisd naar Mount Emei, ja inderdaad weer een berg! We hebben daar twee dagen gewandeld. De eerste dag zo'n 15km naar een tempelcomplex, een leuke wandeling alleen bestond het hele pad uit trappen! Met pijn in billen en benen kwamen we aan bij de Wanian tempel waar we konden overnachten. Samen met de monniken stonden we in de rij voor een kommetje eten en de volgende dag werden we gewekt door het geluid monniken die hun mantra's zongen,een super ervaring! Na een bezoek aan een grote stad en berggebied was het tijd voor een echt oud chinees stadje genaamd Lijang. Lijang is China zoals het er vroeger uitzag met kleine straatjes, puntdaken in de vorm van pagodes en veel rode lampionen. We hebben het stadje verkent en lekker gewinkeld, we blijven tenslotte ook vier meiden he! Daarna was het weer tijd voor een wandeltocht en wel naar de 'Tiger leaping gorge' een gigantische kloof met een mooi berglandschap met besneeuwde bergtoppen. Helaas was het heel erg koud, bewolkt en heeft het die twee dagen pijpenstelen geregend. Met modder tot onze knieeen en nat tot op het bot aangekomen bij een guesthouse waar we onszelf en onze kleding hebben opgewarmd bij een haardvuur. De volgende dag moe maar toch voldaan teruggekomen en de nachttrein ingestapt richting Yangshou. We passen ons goed aan aan de cultuur, wij hebben net als alle Chinezen een thermoskan met thee en bakken noodles om de lange treinritten door te komen.

Toen we aankwamen in Yangshou werden we blij verrast door de zon en 25 graden! Dat was erg welkom na al de kou en nattigheid van de afgelopen weken. Van een aantal mensen hadden we gehoord dat het guesthouse ' Monkey Jane's ' - the place to be- was voor een drankje. Het dakterras van het guesthouse bood uitzicht op het prachtige karstgebergte, er waren leuke mensen, een gezellig muziekje, 2 biertjes voor 1,5e en 2 cocktails voor 3e en iedereen was fanatiek bezig met het drankspel 'beerpong' (een pingpong bal in de bierglazen van het andere team gooien). Wat wil je nog meer? De toon was gezet voor de rest van de week, elke avond ontmoette we ons vaste vriendenclubje en was het super gezellig. De avond werd elke keer afgesloten met een bezoek aan een vreselijk foute bar. Hier stond een mannelijke chinees in een lakleren pak en lapdace te geven aan een andere vent, waren er mannen in indianenpakjes en vrouwen met veel te korte rokjes. Ook wij lieten met de hele groep ons moraal buiten de deur liggen, de jongens hingen schaamteloos in de paal, de meiden schudden met de billen, de handjes gingen de lucht in, de voetjes van de vloer en het dak eraf!

Naast feesten hebben we ook heel veel verschillende activiteiten gedaan. De eerste dag hebben we een tocht over de rivier gemaakt in een bamboo boot waar we hebben genoten van het pachtige uitzicht over het Karstgebergte, vervolgens op de fiets verder naar grotten. In deze grotten hebben we een modderbad genomen en in hotsprings gezeten,heelijk!
De volgende dag was het tijd voor meer actie: driften! Driften is een soort van raften, maar dan anders... Je zit maar me 2 man in een bootje en je hebt geen peddels. De sluis wodt geopend en uur lang zit je in een soort wildwaterbaan waarbij maar een ding belangrijk is, vasthouden! Zeker omdat de veiligheidsmaatregelen niet helemaal om naar huis te schrijven waren.. Als een speer gingen we door het water, tegen rotsen, met slides van 10 meter naar beneden en proesten van al het water in ons gezicht. Wij zeggen: Pirana van de Efteling 'eat your hart out! Na een uur waren we schor van het lachen en gillen, zaten we onder de blauwe plekken en had Femke zelfs een gekneusde duim! Toch was dit het meer dan waard en kan het driften als een van de hoogtepunten worden beschouwd!

Omdat we toch al pijn in onze billen hadden van het driften zijn we de volgende dag maar op de fiets gestapt om de omgeving te verkennen. Wederom prachtig, alleen was het nogal een hobbelige weg waar onze oude stadsfietsjes niet helemaal voor zijn gemaakt. Daarnaast waren we verkeerd gereden waardoor we 20km hebben gereden! We hadden een bord gemist, heel vreemd met al die chinese tekens..De dag erna hebben we een rust dag met een kookles gehad. Eerst brachten we een bezoek aan de markt om groente en vlees te kopen, daar maakte we ook kennis met de echte chinese markt. De vissen spartelde in veel te weinig water, de kippen zaten in te kleine hokjes en de lappen koe lagen op de grond met een heel vies doekje ernaast. Het ergste was de afdeling hond, echt hartverscheurend. Honden op elkaar in een hokje die toekeken hoe hun vriendjs werden gestikt, verbrand en vervolgens aan een haakje ter verkoop werden gehangen. Met weinig trek terug naar de keuken. We kregen een schort om, een mutsje op en het koken kon beginnen. Een leuke les waar we heerlijk eten hebben gemaakt en veel geleerd.
Ta vond dat er nog niet genoeg avontuur en actie was geweest deze dagen en ging met de mannen rotsklimmen! Fem wilde ook graag maar was helaas door haar duim niet mogelijk. De laatste dag nog een boottocht over de Li rivier en toen zat de geweldige tijd in Yangshou er helaas al op.

Wat we nog niet hadden gezien van China waren de enorm rijstvelden. Een wandeltocht door dit gebied heeft ons veel prachtige vergezichten geboden. Omdat het oogstseizoen is waren de terassen goudkleurig, mooi! De een na laatste stop met zijn vieren was Shenzeng, het shoppingwalhalla van China. We hebben zoveel ingeslagen dat we zelf een winkeltje kunnen beginnen. Schoenen, tassen, broeken, shirts, noem het maar op. En dat alles voor 1/3 van de prijs van wat je er in Nederland voor betaald. Morgen vertrekken we naar Hong Kong waar e nog 5 dagen samen hebben voordat onze wegen scheiden. Het is nog altijd mooi weer met een zonnetje, helaas duurt dat niet lang meer. Steef en Fem vliegen naar een herfstachtig NL en Ta en Es naar Rusland in de winter..

Heel veel liefs vanuit almachtig China,
Staaf, Fem, Taart  Es

p.s. Wederom is het foto's oploaden niet gelukt, misschien zal Steef dit doen als ze terug is..

Een aantal foto's staan op hyves..