Avontuurlijk, onvergetelijk Mongolie

Sain baina uu !

(ja dat is echt Hallo in het Mongools,haha!)

Na 30 uur in de trein vanaf Beijing kwamen we aan in Ulaanbaatar, de lelijke en vervuilde hoofdstad van Mongolie en tevens ook de koudste hoofdstad ter wereld. Tijdens deze treinreis hebben we heerlijk bijgeslapen, een boek gelezen en ingelezen over de activiteiten die we in Mongolie konden ondernemen. Feitelijk is alles mogelijk in de winter, zelfs een bezoek aan de Gobi woestijn, dit hebben we toch maar niet gedaan omdat je dan een tour van minimaal 12 dagen moet doen. We zijn geen prinsessen maar 6 dagen zonder douche en toilet met -15 vinden we toch wel voldoende. De eerste dagen bestonden uit het zoeken naar mensen waarmee we op tour konden gaan. Samen met onze Belgische vriend Julien zijn we verschillende guesthouses langsgegaan en touroperators bezocht. Het was wel mogelijk met z’n drieen te gaan, maar een stuk duurder en minder gezellig. Na vijf dagen wachten en zoeken is het gelukt. Een groep van twaalf man, zes mensen die voor zes dagen gingen en zes mensen die voor twaalf dagen gingen, het was zeker het wachten waard. De dag voor vertrek zijn we nog gaan skieen. Net buiten de stad staat een luxe skibaan met drie pistes en twee liften, wie had dat gedacht in Mongolie?! Ondanks de kou hebben we een super leuke dag gehad.

Vrijdagochtend was het zover, we vertrokken in twee minibusjes, van die volkswagenbusjes uit de jaren '70 maar dan nieuw, verhoogt en met enorme banden eronder, super stoer! We vertrokken redelijk laat waardoor er werd medegedeeld dat we hoogstwaarschijnlijk laat aan zouden komen. En dat was een feit. We hebben eerst een bezoek gebracht aan Hostai NP dat bekent staat om zijn prachtige speciale 'witte' paarden. De eerste kennismaking met de Mongoolse natuur was erg indrukwekkend. Het wordt vroeg donker in Mongolie en we waren nog lang niet op de plek van bestemming. Op een gegeven moment gingen de koplampen van onze bus kapot en zijn er zaklampen voorop gebonden. Dit vonden we een goed excuus om de eerste fles wodka open te maken. Al zingend en drinkend hebben we uren door het donker gereden. Nadat onze koplampen kapot waren gegaan ging er ook een band lek, we zaten vast en moesten de bus uit de sneeuw duwen en dat was nog niet genoeg; we waren verdwaald!

Om 21.30 (middenin de nacht voor het Mongoolse platteland) aangekomen bij een Ger middenin niemandsland en de weg gevraagd. Dit was onze eerste kennismaking met de Mongoolse gastvrijheid. Die mensen hebben ons de weg gewezen en om 22.30 kwamen we eindelijk aan bij onze eerste overnachtingsplaats. Na een maaltijd van schapendumplings vermoeid ons bedje in gedoken. Dag een was een goed begin van ons Mongolie avontuur! De mongoolse gastvrijheid is werkelijke geweldig. De drivers en gidsen van beide busjes waren ook super. Vaak zegt de chauf niet zoveel maar ontdanks hun gebrekkige Engels waren ze met iedereen aan het dollen, sneeuwballen aan het gooien, etc. Naast dollen en gek doen hebben ze super goed voor iedereen gezorgd. Tijdens de tweede dag hebben we kameel gereden in een kleine sneeuwstorm. Tussen de bulten bleven we gelukkig warm. Het was een prachtige tocht door het met sneeuw bedekte landschap. Vervolgens de bus in gestapt en uren door de sneeuw gereden opweg naar een Mongoolse nomadefamilie, waar we twee nachten zouden verblijven. Tijdens de rit zaten we regelmatig vast in de sneeuw en moesten we duwen en de sneeuw wegscheppen. Na het avondmaal met deze gastvrije familie ging er weer een fles wodka open. Ook in Mongolie is wodka een veel gerespecteerde drank en moest er op een speciale manier geproost worden. Eerst moest je een liedje zingen, en vervolgens proosten op de hemel, de aarde en jezelf. Het werd een gezellige lange avond.

De derde dag hebben we paard gereden naar een bevroren waterval. Het was een prachtige tocht met als enige merkwaardige detail dat we op wilde paarden werden gehesen. Wij zijn niet echt de beste paarden vrienden maar bij ons is het gelukkig allemaal goed gegaan. Helaas zijn er drie mensen van hun paard gevallen, waarvan een meid zo erg dat ze in shock was en de hele nacht heeft overgegeven. De volgende dag hebben ze haar naar een shaman gebracht die haar met accapunctuur en cupping heeft geprobeerd te helen. Daarnaast vond Es het nodig om de griep mee te nemen tijdens de tour, niet echt een aanraden...Iedereen was gelukkig super lief en zorgzaam. Ze heeft bloementhee gedronken en allerlei brouwsels, maar is ervan overtuigd dat de knoflook/paardenvlees soep haar het meeste heeft geholpen,haha!

Naast paardrijden hebben we bij deze familie geholpen met hout hakken en een yak melken. Aan het einde van de middag werden we bij elkaar geroepen omdat er een verassing was. De eigenaar van de Ger had een geit uit de kudde gepakt en deze voor ons geslacht! Deze op een speciale manier in stukken gesneden, zodat er geen bloed te zien was. Tamara heeft nog even een handje geholpen en de organen naar de vrouw des huizes gebracht. 's Avonds is de geit op Mongoolse bbq wijze klaargemaakt. De geit werd gekookt met hete stenen en samen met aardappels en wortels gestoomd. Het was een super maaltijd en een eer dat de familie dit voor ons wilde doen. Er was ons verteld dat we vooral veel vlees te eten zouden krijgen zoals; schaap, paard, geit etc. Wij waren gewapend met een flesje Maggie om alles op smaak te brengen maar hebben dit helemaal niet nodig gehad. Er waren zelfs drie vegetariers in onze groep die heerlijk gegeten hebben. We kregen groente, spagetti, sandwiches, muesli met yoghurt en de laatste dag als lunch zelfs sushi! Welliswaar met worst en chilisaus in plaats van vis en wasabi, maar toch!!

De andere dagen hebben we nog een bezoek gebracht aan de voormalige hoofdstad, een gigantisch tempelcomplex in een besneeuwd berglandschap, oja de steenformaties waren ook erg indrukwekkend. Op de een na laatste dag vonden ze het leuk om ons een grot te laten beklimmen. Er was totaal niet overna gedacht want het was ' misschien wel handig om een zaklamp mee te nemen'. Eerst zijn we omhoog geklommen en konden we genieten van het prachtige uitzicht, vervolgens moesten we een voor een op ons buik en voeten naar voren naar beneden glijden en er maar vanuit gaan dat de gids je opving. Je door hele kleine gangetjes manouvreren en aan een stoffe riem van de gids abseilend naar het uitzichtspunt toegewerkt. Helaas was het uitzicht niet echt spactaculair, want het was ondertussen al donker geworden. Dus even kijken en in het donker de hele route weer terug door de grot. Eenmaal buiten zijn we op ons kont de berg af komen zetten, want dat was de veiligste manier... Es ging vanwege de griep maar niet mee. De tocht heeft 3 uur geduurd en de groep kwam in het donker terug! We hadden allebei doodsangsten uitgestaan. Wat betreft de kou viel het 100% mee. Buiten was het ijskoud, zeker de tweede en derde dag maar binnen in de bus was het heel heet en in de Gers was het soms denk ik wel 30 graden! Maar een enkele nacht hebben we het koud gehad, de rest van de nachten hebben we om de beurt hout op het vuur gegooid zodat het de hele nacht aangenaam was. Soms waren er niet genoeg bedden en dan moesten we met zijn tweeeen in een minibedje of op de grond. Wij hebben twee nachten op de grond gelegen, zo lagen we de laatste nacht met twaalf man tegen elkaar aan op de grond.

Daarnaast was het ook niet mogelijk om te douchen, dat wil je ook niet in -15. En het toilet was een gat buiten in de grond omringt met drie muurtjes. Toegegeven, nog nooit in ons leven zo'n mooi uitzicht gehad vanaf de wc, haha! Tijdens de tour hebben we heel wat uurtjes in de bus doorgebracht. We kwamen er al vrij snel achter dat de zesdaagse bus de 'singles bus' was en de twaalfdaagse de 'couples bus'. De meeste lol en de meest sappige verhalen waren natuurlijk in de singlesbus te vinden! De bankjes in de bus zaten tegenover elkaar en met zes man en dikke kleding was dat best krap. We hadden lekker de voeten bij elkaar op schoot en de snoep, koek en andere snacks werden met elkaar gedeeld, erg gezellig dus. Ook de taperecorder stond regelmatig aan met de 'grootste' hits uit de jaren '70, '80 en '90. (We noemen: Boney M, ABBA, the Petshopboys, Captain Jack, Cocojambo en vele andere...)

Op de dag dat we terugkwamen was Julien jarig en hebben we taart gegeten en uiteraart wodka gedronken. We hebben zelfs een dansje gewaagd in de lokale discotheek die verbazingwekkend vol was met hippe Mongolen. We hebben veel tours gedaan het afgelopen jaar maar deze was toch wel een van de meest avontuurlijke en meest onvergetelijke. Toen we terug kwamen van de tour hadden we nog een week te besteden in UB en hebben we lekker niets gedaan. We zitten in een heerlijk warm familiar hostel waar de kerstversiering in de woonkeuken is opgehangen. Moeders maakt de hele dag door voor iedereen koffie en thee en 's avonds zit iedereen met zijn eigen gemaakte eten op de bank zit. We lezen een boekje, kijken films en slapen vooral lekker veel. Helaas dat dit hostel last heeft van bedbugs...

Donderdag stappen we voor 4,5 dagen in de Transsiberie express om rechtstreeks naar Moskou te gaan. Hier hebben we drie dagen om de stad te verkennen en vervolgens nog twee dagen in st. Petersburg. Op eerste kerstdag landen we op Nederlandse bodem. We willen jullie heel erg bedanken voor alle enthousiaste reacties het afgelopen jaar, het heeft ons echt goed gedaan. We wensen jullie een hele fijne kerstmis en een mooi, gelukkig en reislustig 2011!